‘Blijf jezelf, tel even tot 11. Wees zuinig op onze zorgverleners’
Verbale agressie tegen een zorg- of hulpverlener is nooit normaal. Helemaal niet als je bedenkt dat zij dag en nacht klaarstaan om je te helpen. Gelukkig verlopen de meeste contactmomenten zonder verbale agressie: Toch kreeg in totaal de helft van de zorg- en hulpverleners in de afgelopen 12 maanden te maken met verbale agressie. Bij 38% was dat een enkele keer, bij 14% één of meerdere keren per week. En als iemand te maken krijgt met verbale agressie, kan het serieuze gevolgen hebben.
Zulke incidenten kunnen leiden tot stress, verminderde concentratie en minder aandacht voor andere patiënten, cliënten of hun naasten. Volgens twee derde (65%) van de zorg- of hulpverleners lijdt de kwaliteit van de zorg in Nederland onder verbale agressie door patiënten, cliënten en/of hun naasten. De gevolgen blijven dus niet beperkt tot de sector en medewerkers zelf, maar ook op de zorg die anderen ontvangen.
Daarom start het ministerie van VWS de landelijke bewustwordingscampagne: ‘Blijf jezelf, tel even tot 11. Wees zuinig op onze zorgverleners’. De campagne roept op om zuinig te zijn op onze zorg- en hulpverleners en stelt een duidelijke maatschappelijke norm: agressie hoort niet thuis in de sector zorg en welzijn.