Het tekort aan begeleidingscapaciteit voor zorgprofessionals is een groeiend probleem, vooral als het gaat om het begeleiden van stagiaires. Virtual Reality (VR) biedt hier kansen door een alternatieve leeromgeving te creëren waarin leerlingen kunnen oefenen zonder dat er extra druk komt te liggen op de ‘real life’ begeleiding. VR kan zo de bestaande leerprocessen aanvullen en de kwaliteit van leren verbeteren.
Vijf werkgeversorganisaties in de zorg (deRotterdamseZorg, WGV Zorg en Welzijn, WZW, Flever en Utrechtzorg) hebben samen met zorg-, welzijns- en onderwijsinstellingen onderzocht hoe VR ingezet kan worden in het leerproces. Dit onderzoek is samengebracht in een inspiratiedocument, dat werkgevers en onderwijsinstellingen helpt om VR effectief te integreren in het opleiden van zorgprofessionals. Het document biedt praktische tips, ervaringen van organisaties die VR al gebruiken, en een gedegen literatuuronderzoek.
Het inspiratiedocument bevat ook een stappenplan voor werkgevers die VR willen implementeren, met aandacht voor noodzakelijke randvoorwaarden, benodigde samenwerkingspartners en concrete overwegingen voor een succesvolle inzet van VR in het onderwijs. Het uiteindelijke doel is om de zorgkwaliteit te verbeteren, de werkdruk te verlichten en gelijke kansen te bieden voor alle leerlingen.
In essentie kan VR het leerproces in de zorg verrijken, flexibeler maken en bijdragen aan de toekomst van zorg en welzijn, door de kwaliteit van begeleiding en het leren zelf te verbeteren.