Zorghart – Landelijke muzikale campagne van start
Muzieknummer van Jainda en Bens eren iedereen met een ‘ZORGHART’
Werken in de zorg is aantrekkelijker dan je misschien denkt. Dat is de boodschap van een landelijke campagne van de zorg- en welzijnssector. De campagne, rond het muzieknummer ‘Zorghart’ van artiesten Jaïnda en Bens, gaat vandaag van start.
Met de campagne ‘Zorghart’ wil RegioPlus alle zorg- en welzijnsmedewerkers in Nederland bedanken voor hun inzet en mensen die eerder in de zorg werkten, aansporen om weer eens contact op te nemen met hun voormalige werkgevers. Bovendien hoopt de landelijke vereniging van regionale werkgeversorganisaties in zorg en welzijn dat nieuwe groepen mensen zich op werk in de sector gaan oriënteren.
Echte verhalen
Het nummer is geïnspireerd door een serie gesprekken met zorgmedewerkers die al lang in de sector werken. De videoclip van ‘Zorghart’ is te zien op de campagnewebsite ontdekdezorg.nu. Het nummer, dat door Paperchase/Sony wordt gedistribueerd, is vanaf nu te beluisteren op Spotify en YouTube.
Zorghart is een Flevolands idee
Het idee voor de campagne ontstond dit voorjaar bij de Flevolandse werkgeversorganisatie in de zorg, Flever. Medewerkers van Flever krijgen regelmatig berichten over personeelstekorten bij de aangesloten organisaties, net als dat het geval is bij honderden andere zorg- en welzijnsorganisaties in Nederland. En dat is onterecht, vinden ze: het wordt tijd dat mensen het werk in de zorg, al dan niet opnieuw, ontdekken. Een aantal bevlogen medewerkers benaderde een componist en twee jonge artiesten uit die regio, Jaïnda Buiter en Bens, wat resulteerde in het nummer ‘Zorghart’.
‘Veel meer dan een goede baan’
RegioPlus-bestuurder Jelle Boonstra omarmde het Flevolandse idee meteen toen hij het hoorde: “Het nummer en de campagne laten op een aantrekkelijke manier zien hoe fijn werken in de zorg is. Bevlogen en betrokken mensen met een hart voor zorg en welzijn vinden in ons vakgebied méér dan alleen een goede baan. Je betekent echt wat voor andere mensen. Het is dankbaar werk met groeimogelijkheden in een hechte, warme sociale omgeving.”
‘Kippenvel’
Een van de initiatiefnemers, Marijs van Hoek van Flever: “We kregen kippenvel van het resultaat. Een zorghart klopt voor iedereen, dat ís echt zo, dat merken we elke dag. We hopen dat het nummer volop wordt gedeeld door zorgmedewerkers als steun in de rug, en dat het ze misschien wel inspireert tot een eigen vertolking om zo ook nieuw zorgtalent toe te zingen, met het medewerkerskoor of als karaoke. Ons uiteindelijke doel is: veel gesprekken met nieuwe mensen die zich bij een zorg- of welzijnsorganisatie komen oriënteren op een baan, via de speciale website ontdekdezorg.nu. En mensen die in de zorg (willen) werken kunnen tijdens de campagne een gratis loopbaancoachgesprek aanvragen.”
Luister het nummer Zorghart maatwerk